2 tot en met 6 augustus - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Sandra Veer - WaarBenJij.nu 2 tot en met 6 augustus - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Sandra Veer - WaarBenJij.nu

2 tot en met 6 augustus

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

07 Augustus 2006 | Peru, Arequipa

Na een paar dagen afwezigheid op de site, hier dan weer een berichtje van mij.
Alles gaat goed en mijn griep is weer zo goed als over, alleen verkouden, maar daar is niks aan te doen met het weer hier. Overdag is het snikheet en van het ene op het andere moment is het ijskoud.

2-8 Arequipa
Vanochtend vroeg opgestaan om het centrum in te gaan, liep natuurlijk allemaal wat uit en in het internetcafé liep ik Yndira tegen het lijf. Wat gegeten met de hele familie, maar ik vond het niet zo lekker, was soep met mais, ookal geloof ik niet dat het mais was, want dat vind ik normaal gesproken wel lekker. Na het eten zijn Yndira en ik het centrum ingegaan, waar ik een rondleiding kreeg door het centrum en Gloria kwamen we ook nog tegen op het Plaza del Armas, dus was en gezellige middag. Yndira had ´s ochtends een Duitse jongen ontmoet die dezelfde tocht in Colca wou gaan doen als ik en ze vond het wel een goed idee dat ik met hem samen ging. Ze had met hem afgesproken in zijn hotel, maar we kwamen hem al tegen in het centrum van Arequipa, dus maar gelijk alles geregeld, want we moeten de volgende dag alweer weg. Frank, zo het de duitse jongen, lijkt wel aardig, maar een beetje rare knakker is het wel. Thanx Yndira, nu zit ik vier dagen met hem opgescheept. We zullen wel zien, misschien valt het wel mee. Snel mijn was nog gedaan, toen we terugkwamen. Jaja, met de hand, waarschijnlijk niet helemaal op de peruaanse manier, maar het is weer schoon. Om negen uur nog even wat gegeten, want daar hadden we nog geen tijd voor gehad en snel naar bed, want de volgende dag weer om vijf uur op. Alle excursies e.d. beginnen hier al erg vroeg, haha.

3-8 Chivay
De bus arriveerde om 10.30 uur in Chivay. Met Frank naar de touragency gegaan om de trip te boeken. Een hostel gezocht, viel weer niet mee, delen nu een kamer, wel met twee aparte bedden hoor.. Daarna wat rondgelopen in Chivay en bustickets gekocht voor de terugreis zondag naar Arequipa. ´s middags naar de hotsprings geweest, was echt heel heet. Normaal gesproken hoe warmer hoe beter, maar dit was wel erg veel van het goede. Na trugkomst in hte hotel voelde ik me weer niet zo lekker, dus ben maar gelijk naar bed gegaan. Was ook niet echt slim om eerst in de hotspring te gaan en daarna zonder jas terug te lopen naar Chivay (ongeveer drie kilometer). Ik word nou al moe van Frank, weet alles beter en zit constant dezelfde verhalen te vertellen, krijg niet eens de kans om te schrijven in het mooie dagboek dat ik heb gehad. Morgen is er een gids bij, dus zal het wel goedkomen.

4-8 Lluahar
Moesten vanochtend de public bus van vijf uur hebben naar Abanaconde, waar de trip van start zou gaan. Was superdruk in de bus en moesten staan, had voor en achter mij een big mama, dus bewegen was er niet meer bij. Blij dat ik bij het eerste dorpje plaats was om te zitten (rit duurt 2.5 uur), de mannen zijn hier wel galant, want ik mocht als eerste gaan zitten.
In Abanaconde kregen we een lekker ontbijtje, voordat we aan de wandeling begonnen. Wandeling, zeg maar liever marteltocht. In het begin ging alles nog goed, maar toen de zon eenmaal begon te schijnen werd het echt zwaar, steil naar beneden over padjes met steengruis en de backpack op de rug. Ik krijg het ook weer voorelkaar om mijn vinger open te halen, alles onder het bloed, viel verder wel mee. De gids heeft ook nog en stuk mijn tas gedragen, want het werd wel erg steil en het viel niet mee om mijn voeten goed neer te zetten en in balans te blijven. Maar ik was ook met twee experienced hikers op pad, dus het tempo lag ook vrij hoog. Daarna over een wiebelbrug en toen mochten we ook bij de geiser gaan kijken, was alleen een moeilijk pad. Ik zag niet eens een pad, alleen rotsen en daaronder de rivier en het was me toch iets te smal, dus maar bedankt daar voor. Het pad daarna ging steil omhoog, wist echt niet meer waar ik het zoeken moest, kreeg weinig adem en door de verkoudheid werd het nog erger. Blij dat we na 4,5 uur aankwamen bij de lodges. Ik kon niet helemaal volgen waar het over ging, maar ik kwam er nog net op tijd achter dat het over de kamers ging, anders had ik weer met Frank op één kamer gezeten, mooi niet. Gisteren nog geen vijf minuten rust gehad, ik wou wel even bijkomen van de tocht. Lekkere lunch gehad een groentesoepje en een groenteomelet. Na de lunch op zoek naar douches, want in de Colca Canyon is het erg droog en stoffig, je kunt je wel indenken hoe ik eruit zag. Douches kon ik niet vinden, dus maar in de hotspring gesprongen om al dat water van me af te wassen. Straks nog even wat lezen op het terras en kijken of we nog wat te eten krijgen en waarschijnlijk vroeg naar bed, want er is geen licht hier. Morgenochtend vertrekken we om zeven uur, ben benieuwd, want het eerste stuk gaat steil omhoog, wordt weer afzien denk ik..

5-8 Oasis
Gisteravond was het nog erg gezellig, met een frans stel zitten kletsen, waren tien maanden aan het rondtrekken door Zuid-Amerika. En ja hoor de eerste Nederlanders die ik hier tegenkom in Peru, met uitzondering van het vliegtuig dan. Leuk stel uit Maasland, hebben mijn Opa en Oma vroeger ook gewoond en leuke herinneringen aan deze plaats. Ik was toch niet de enige die het zwaar vond, zal wel niks zijn voor ons Nederlanders al dat hiken op grote hoogte (2200 tot 3200 meter). We kregen vis te eten en ik was er al bang voor de ogen zaten er nog in. Ik hou toch al niet zo van vis, maar de rest was wel erg lekker en daar had ik ook al meer dan genoeg aan. De katten kwamen nog langs om de restjes op te eten, was wel grappig. Daarna vroeg naar bed, de volgende ochtend (vandaag dus, om 17.30 uur is alles donker hier) om 6.30 ontbijt. Pannekoeken als ontbijt en op naar het volgende kamp, ja het is net kamperen hier, overal naartoe met je rolletje pleepapier en buiten de lodge je tandenpoetsen. De gids wilde graag van tas ruilen, want hij dacht natuurlijk al dat ik het niet ging redden (zat ook wel iets in, erge spierpijn en blaren op mijn voeten).. Hij heeft de hele dag met mijn spul gesjouwd en ik met het zijne ( was aanzienlijk minder). Het ging erg steil omhoog, maar ik had een beter tempo dan de vorige dag, nu ging het veel beter, voor de ervaren heren waarschijnlijk langzaam, maar dan moeten ze bij de touragency maar vertellen wat je te wachten staat, want een hollander en wandelen is wat anders als een peruaan en wandelen. Voor ons hollanders is dit klimmen. Voor morgenochtend een ezel gehuurd voor mijn tas, want in de nacht drieënhalf uur klimmen en op tijd boven moeten zijn, weet niet of ik dat wel kan (heb het pad al gezien vanaf de andere berg).. Vanmiddag om half één aangekomen bij de lodges, even lekker gezwommen en al het zand en stof afgespoeld en daarna opgedroogd in de zon. Het is hier net een paradijsje, tussen de bergen en palmbomen. Straks nog effe eten en weer vroeg naar bed, vertrekken morgenochtend om drie uur, errug vroeg..

6-8 Arequipa
Gisteravond was ook leuk, kampvuur gemaakt en met z´n allen rond het kampvuur gezeten. Dit was een grotere lodge als de dag ervoor, zat een grote groep duitsers en fransen en nog vanalles wat, geen hollanders helaas voor mij. Maar ik heb gezellig zitten praten met een frans stel.
Vanochtend om 2.30 uur opgestaan, ik had een deel van mijn kleren al aangetrokken, want licht is er niet. Thermobroek aangetrokken, want het is erg koud ´s nachts in de bergen.. brrrr. Ik dacht dat de ezel was om mijn rugzak te dragen, maar die bleek voor mij zelf te zijn. Ik werd effe gek, No way dat ik op die ezel in het pikkedonker over die smalle bergpaadjes naar boven moet. Ik zit al niet graag op een paard, dus laat staan op een ezel, dadelijk slaat ie op hol en lig ik onderaan de berg. Ik liep erg snel naar boven, ik dacht als ik maar niet op die ezel hoef.. De ezel liep wel met ons mee, want die moest boven aan de berg afgegeven worden. Na even gelopen te hebben, komt het meisje van het Nederlandse stel (van de eerste dag) voorbij met nog twee anderen ook op een ezel. Zag er wel easy uit en ik moest het toch maar proberen van hun. Ik als een rillend rietje op dat beest en achteraf viel het erg mee en ging het heel goed naar boven, me weer druk gemaakt om niks. Ik had wel medelijden met de ezel, want het ging af en toe echt heel steil omhoog, maar het was anders voor mij ook echt zwaar geweest met de spierpijn en blaren.. Moesten ook op tijd boven zijn om de bus te halen naar Cruz del Condor. Even ontbeten en een uurtje op de bus gewacht, bus van zeven uur zat stampvol, deur ging net dicht en er zeten zelfs mensen op het dak.. Erg indrukwekkend om de Condors vlak langs en boven je te zien vliegen. Het viel niet mee om foto´s te maken, want ze vlogen af en toe zo snel over. Vanuit Cruz del Condor anderhalfuur in de taxi terug naar Chivay over een stoffige weg, stofhappen dus (zat achter de chauffeur met open raam). Wel leuk om al die mensen te zien met kuddes koeien, schapen en andere dieren, soms schaam je je wel dat je luxe in de auto zit terwijl je oude vrouwtjes voorbijrijd die lopen te sjouwen met vanalles. Eenmaal aangekomen in Chivay, wilde Frank uitgebreid gaan eten terwijl we nog 50 minuten hadden voordat de bus terugging naar Arequipa, dus maar weer gehaast. Lekker geslapen in de bus, eenmaal terug in Arequipa op Yndira gewacht, want die dacht dat ik pas later terug zou zijn. Kon ook pas tien minuten voordat ik aankwam sms-en, want eerder had ik geen bereik.
Yndira en Kathy moesen even weg, dus even lekker gedoucht, was wel nodig na al dat stofhappen, zag er echt smerig uit. Nog even de was gedaan, ben benieuwd of ik alles schoon krijg met een handwasje. Daarna nog even wat gegeten, Yndira had gekookt, want haar moeder zit in haar huisje op het platte land. Een filmpje gekeken, engels met spaanse ondertiteling, dus nog even mijn spaans opgehaald. En vandaag zit er ook al weer op, tijd vliegt echt hier..

  • 07 Augustus 2006 - 22:56

    Frank ( Niet De Duitse Versie, Misschien Wel Even:

    Hee Sandra,
    het lijkt wel een martelgang daaro ipv vakantie.
    wel genieten hé.
    groetjes frank

  • 08 Augustus 2006 - 07:09

    Ien:

    Allemachtig, wat maak jij veel mee en dat je dan ook nog mensen uit Maasland tegenkomt, hoe is het mogelijk. Leuk om je zo te volgen!

  • 08 Augustus 2006 - 08:10

    Robert-Jan:

    Nou je bent flink actief bezig!Echt vakantie is het niet zo te zien.
    Nog veel Plezier.
    Groetjes,
    RJ

  • 08 Augustus 2006 - 10:32

    Nelly:

    Hallo Sandra
    Je bent heel actief bezich,maar daardoor heb je ook al veel gezien.
    Hier is alles goed.
    Groetjes Giovanni en Nelly

  • 08 Augustus 2006 - 13:29

    Yvonne Van Bijnen:

    Hoi Sandra,
    Ik vind het echt geweldig wat je daar allemaal aan het doen bent! Je gaat er veel mooie herinneringen aan over houden!
    Veel succes nog en ik houd je in de gaten (via de site). Groetjes Yvonne

  • 08 Augustus 2006 - 14:04

    Myrna:

    Hey Sandra,

    Klinkt allemaal behoorlijk zwaar, volgend jaar toch maar weer "gewoon" de vierdaagse?? Hier is alles goed, eindelijk verlof...
    Heel veel plezier nog!!

    groetjes, Myrna

  • 08 Augustus 2006 - 17:53

    Tante Corrie:

    Hallo Sandra
    Wat maak jij veel mee, beslist geen vakantie om uit te rusten.Het lijk mij zeer waarde vol.

  • 09 Augustus 2006 - 11:48

    Thea Luza:

    He Sandra,
    We dachten dat de vierdaagse pittig was, maar volgens mij stelt het niks voor met wat jij nu hebt meegemaakt. Maar het was volgens mij wel de moeite waard. Gaaf om die Condors te zien, voel je je dan niet erg klein worden?
    Om toch een beetje je bij te blijven heb ik 1 CWS roddel -> Encarni heeft een dochter gekregen. Ze heet Jessica!
    Voor de rest gaat alles hier z'n gangetje. Wij hebben helaas geen warme dagen en koude nachten. Temperatuur ligt momenteel tegen de 20 graden, maar regelmatig hebben we ook last van een bui. Veel plezier nog en tot mails.
    Groetjes Thea.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Arequipa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 September 2006

3 tot en met 7 september

03 September 2006

2 september

03 September 2006

30 augustus tot en met 1 september

03 September 2006

29 augustus

03 September 2006

25 augustus tot en met 28 augustus
Sandra

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 14984

Voorgaande reizen:

27 Juli 2006 - 08 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: