25 augustus tot en met 28 augustus - Reisverslag uit Lima, Peru van Sandra Veer - WaarBenJij.nu 25 augustus tot en met 28 augustus - Reisverslag uit Lima, Peru van Sandra Veer - WaarBenJij.nu

25 augustus tot en met 28 augustus

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

03 September 2006 | Peru, Lima

25 augustus Cusco/Incatrail
De eerste dag van de incatrail vandaag, rond zeven uur wordt ik opgehaald in het hotel, maar eer we echt Cusco uit rijden is het al negen uur. In het laatste plaatsje voor het begin van de trail nog even bamboesticks gekocht, loopt wat makkelijker. Op naar het beginpunt, eenmaal daar aangekomen na twee uur in de bus, moeten we wachten op de lunch, hebben we tijd om kennis te maken met elkaar. Hebben een echte vrouwengroep, de frans-canadese meiden van het ontbijt de vorige dag, drie meiden uit Australië, een moeder en dochter uit Duitsland, een stel uit Argentinië, stel uit Spanje en twee mannen uit Spanje. Een gemixed gezelschap, gaat wel gezellig worden. Na een flinke lunch, gekookt door de kokk die de hele trip meegaat, met een volle maag aan de wandel. Nog door de paspoortcontrole, is erg streng hier. Staat een harde wind, maar met bepakking wandelen is al gauw erg warm. De eerste dag hoeven we maar 4 à 5 uur te wandelen, dus dat valt wel mee, maar door de brandende zon is het al gauw erg zwaar en de hoogte maakt het ademen ook niet makkelijk. Blij als we om vijf uur in het kamp aankomen, de tenten staan al klaar, dus we hoeven alleen onze slaapzak maar uit te rollen. Om 17:15 uur is het 'happy hour', ben benieuwd wat dat inhoud, want alcohol zitten we niet echt op te wachten. Heel gezellig het 'happy hour' met koffie, thee, choco en popcorn en koekjes. Na het happy hour even wat kletsen met de groep en dan komt het diner al, komt hier qua eten niks te kort, het is echt vetmesten hier. Met een volle maag en flink wat kleren aan naar bedje toe, want het is echt koud hier, slapen met muts op en handschoenen aan.

26 augustus Incatrail
Om 5:45 uur gewekt door de porters met een kopje cocathee, bevalt ons prima. Een stevig uitgebreid ontbijt met brood en pannekoeken en daarna gaan we aan de wandel. Hebben een zware dag voor de boeg, 5 uur klimmen naar 4200 meter. Heb het echt heel zwaar, loop met een van de australische meiden achterop, maar na aankomst bij de tweede rustplaats blijkt dat we nog op schema zitten en maar vijf minuten achter liggen op de anderen. NOg even gauw naar de wc, want dat kan de komende uren niet meer. Het laatste loodje naar bovcen is errug zwaar, veel traptreden en na 20 meter even op adem komen, maar we hebben het gehaald. De pass heet heel toepasselijk 'Death Womens pass', we zijn ook echt doodop. Het is erg koud boven, dus maar gauw de tocht van 2 uur naar beneden ingezet. Het klimmen was al erg zwaar, maar afdalen is erg pijnlijk voor de knieen en de enkels, moe en uitgeput komen we toch op tijd aan in het kamp voor de lunch. Deze is weer zeer uitgebreid, de kok heeft echt zijn best gedaan, dus weer buitensporig eten, want alles is lekker, opvallend dat de vrouwen in het kamp meer eten dan de mannen in de groep. Na de lunch vertrekt iedereen voor een siësta naar de tent om weer op tijd fit te zijn voor het 'happy hour'. Na de flinke lunch gaat de popcorn er toch weer goed in, zitten alleen gigantisch veel mosquitos hier, maar mutsen en handschoenen doen wonderen, want de deet werkt niet zo goed. Weer een uitgebreid diner, hebben eigenlijk niet zo'n trek, maar de kok heeft zo zijn best gedaan op zijn gaspitje, moeten we toch maar weer flink eten, de rest van de week dieet, want dit begint echt buitensporig te worden. Nog een spelletje 'Chancho' gespeeld, is een soort ezelen, allen wel lastig in het spaans moet de hele tijd nadenken. Na een gezellige avond het mandje weer in, want de volgende dag 9 uur hiken voor de boeg, pfff.

27 augustus Incatrail
Worden weer gewekt om 5:45 uur met een kopje cocathee, zo wil ik wel altijd gewekt worden, heb alleen geen oog dichtgedaan vannacht, dus ben echt gebroken en moet nog beginnen met lopen, oeps.
Na een lekker ontbijt weer aan de wandel, het lijkt erop of je gewend begint te raken aan de hoogte en het wandelen, want het gaat steeds gemakkelijker. Je raad het nooit, ben zelfs met de australische meiden als eerste op de lunchplaats en we hebben ook nog genoten van de omgeving, is echt prachtig hier. Na de lunch weer op weg naar het kamp, het eerste stuk is weer flink klimmen. Problemen, want moet erg nodig naar de wc, maar er is alleen maar dichte jungle om ons heen, na twintig minuten wandelen is er een wc, hoop maar dat ik dat haal. Blij als we bij de wc aankomen, want iedereen moet intussen nodig totdat we de wc zien, een gat in de grond dixie en de weg ernaartoe lijkt door strond, is natuurlijk niet zo, is maar natte kleigrond. Ik hou het geen vier uur meer op, dus toch maar naar de vieze dixie, heb toch ook al drie dagen niet kunnen douchen, dus fris ben ik toch al niet meer. Komen rond vijf uur aan in het kamp, vlakbij is een na Machu picchu een belangrijke incaplaats, dus ik moet kiezen of een douch of de incaplaats. Kies toch maar voor de incasite, want heb toch geen schone kleren meer. Is echt de moeite waard, krijgen uitleg van de gids over de site en weer een hoop trappen natuurlijk, krijg hier echt een trappenfobie. Als het donker begint te worden gaan we terug naar het kamp, waar we nog even wat popcorn eten en drinken. De hele tocht was alles in een tent en nu hebben ze een restaurantgebouw bij het kamp, met degelijke toiletten. We krijgen echt een waar feestmaal, waar we het laten moeten weet ik ook niet, maar de pizza, spaghetti en andere heerlijke gerechten fietsen erin, heb drie borden op en dan krijgen we nog een toetje en wijn, zal wel aanslaan. Na het eten willen we graag de fooi aan de kok en de porters geven, dat hebben ze echt verdiend. De tocht liepen hun echt met een hele zware bepakking en dan ook nog eens de tenten opzetten en zorgen dat wij niks te kort kwamen. Na de ceremonie tijgt iedereen naar bed, nog een gezellige drukte in de wc. De batterijen van mijn zaklamp zijn op, maar met iemand meelopen en om wc papier vragen helpt ook al een heel eind. Hopelijk kan ik vannacht beter slapen, is ook wat warmer hier.

28 augustus Incatrail
Moeten er vanochtend om vier uur uit om op tijd in Machu Picchu te zijn. Als we wakker worden regent het keihard, lijken wel hollandse buien hier, haha. Ik heb me ook nog nooit zo snel aangekleed en mijn tas gepakt, want mijn tent lekt een beetje. Na een goed ontbijt beginnen we dik aangekleed in het donker aan de 2 uur durende tocht naar Machu Picchu. Na een half uur lopen loopt het zweet al van mijn gezicht, maar snel wat kleren uit, want het is hier erg vochtig. Pad is weer vol van trappen, maar als we bij de sungate aankomen, blijkt alles de moeite waard te zijn geweest. Een prachtig uitzicht op Machu Picchu, de wolken trekken weg en we zien steeds meer van Machu Picchu. Snel wat foto's en dan naar beneden. Eenmaal beneden een tweede ontbijt, de papas fritas zien er lekker uit, maar toch maar een sandwich, het is pas 8 uur 's ochtends. We krijgen een rondleiding van onze fluitende gids Chris tot 11:30 uur en hebben nog freetime, want we moeten om 14:00 uur in Aquas Caliente zijn. Gaan maar gelijk naar Aquas Caliente, want Machu Picchu wordt echt overstroomd met luie toeristen :). Met de bus naar beneden, want lopen hebben we al genoeg gedaan de afgelopen dagen, haha. Een lekkere lunch op en nu maar wachten op de trein die pas om 16:20 uur gaat, is nog maar drie en een half uur, valt nu al niet mee om de ogen open te houden. Nog maar een spelletje 'Chancho' en op naar de trein, tocht duurt twee uur en dan nog eens twee uur in de bus naar Cusco. Blij als ik eindelijk om 20:30 uur in het hotel aankom en een warme douche kan nemen, finally. Duik maar gauw mijn bed in, want voor morgen weer een excursie gepland staan.